Condicions generals de compra de títols de viatge a través de canals digitals
Darrera actualització: 15/05/2023
1. Informació prèvia
Cal llegir detingudament aquestes condicions, ja que el fet de comprar un títol de viatge per qualsevol canal digital de TMB significa que s'han llegit, s'han entès i s'accepten sense reserves.
Aquestes condicions generals de contractació (d’ara endavant, les “condicions generals de compra”), juntament amb, si escau, les condicions particulars que es puguin establir, regulen les relacions entre l’empresa, Transports de Barcelona, SA, i tercers (d’ara endavant, “clients”) que adquireixin els diferents títols de transport oferts pels canals digitals de TMB habilitats.
Els canals digitals habilitats per a la venda en línia són propietat de Transports Metropolitans de Barcelona, SL, d’ara endavant, “TMB”; Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA, d’ara endavant, “FMB”; Transports de Barcelona, SA, d’ara endavant, “TB”, i Projectes i Serveis de Mobilitat, SA, d’ara endavant, “PSM”, amb domicili social a: carrer 60, número 21-23, sector A, polígon industrial de la Zona Franca, 08040 Barcelona (“TMB”).
Els canals digitals de venda en línia de TMB són TMB App i TMB Tickets.
La responsabilitat de les vendes fetes pels canals digitals recau en:
Transports de Barcelona, SA (d’ara endavant, “TB”)
-
NIF: A-08016081
-
Carrer 60, núm. 21-23
-
Polígon industrial de la Zona Franca (08040 Barcelona)
Inscrita al Registre Mercantil de Barcelona, en el volum 226, full 16610, foli 145.
L’adquisició dels serveis que s’ofereixen en aquests canals digitals comporta l’acceptació d’aquestes condicions, així com l’acceptació expressa, plena i sense reserves de la totalitat de les condicions d’ús del servei i de les condicions generals de compra publicades per TMB, en el moment que el client accedeixi al canal digital. El client, en qualsevol moment, pot accedir a les condicions generals de contractació lliurement i gratuïtament i emmagatzemar-les, imprimir-les o reproduir-les des del seu ordinador o dispositiu mòbil, d’una manera fàcil, permanent i directa.
Les comandes es poden formalitzar en els idiomes disponibles en els diferents canals digitals de venda.
En el cas que el client estigui d’acord amb el contingut de les condicions generals de compra, ha de marcar la casella situada al costat del text següent: “He llegit i accepto les condicions generals de compra”. Si no és així, no podrà continuar amb el procés de compra.
2. Titulars dels serveis
Mitjançant els canals digitals, TMB comercialitza productes i serveis propis i productes i serveis prestats per tercers i, conseqüentment, la relació contractual existent entre el client i TMB es limita a la comercialització i no a la prestació dels serveis de tercers. En relació amb els productes i serveis de tercers, el client ha d’adreçar-se directament a les empreses que els presten.
3. Naturalesa dels canals digitals de TMB
Els canals digitals de TMB s’adrecen a consumidors finals, en el sentit que estableix el Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, i per al consum propi del client o de les persones en nom de les quals el client estigui legalment autoritzat a actuar. El client garanteix que disposa de la capacitat jurídica suficient per contractar amb TMB. Així mateix, el client accepta, de manera expressa i sense excepcions, que l’accés als canals digitals i la seva utilització els fa sota la seva responsabilitat única i exclusiva.
El client també garanteix la veracitat i l’autenticitat de la informació comunicada mitjançant els formularis de registre corresponents i s’obliga, de la mateixa manera, a mantenir aquesta informació actualitzada.
4. Operativa de la compra de títols de transport en canals digitals
4.1. Tràmits per fer qualsevol adquisició
TMB informa que els tràmits per fer qualsevol adquisició dels serveis que s’ofereixen en els seus canals digitals són els que es descriuen en aquestes condicions generals de compra, així com els altres que s’indiquin durant el procés d’adquisició.
Tots els preus publicats als canals digitals s’expressen en euros i inclouen tots els impostos corresponents, així com l’assegurança obligatòria de viatgers. Els menors de quatre anys estan exempts de disposar de bitllet de transport. TMB es reserva el dret de modificar unilateralment, en qualsevol moment i sense avís previ, els preus dels títols de transport, així com de suspendre’n o de cancel·lar-ne la venda de manera temporal o definitiva. Aquestes modificacions no s’aplicaran a les reserves que hagin estat confirmades per TMB. Conseqüentment, és molt important que el client llegeixi, imprimeixi o desi una còpia d’aquestes condicions generals i de la resta de condicions que es publiquen en el moment en què faci la reserva.
4.2. Títols de transport
Els títols de transport que es poden comprar en línia a través dels canals digitals de TMB són:
-
Voucher
És un bitllet magnètic de compra digital i recollida a les màquines expenedores.
Un cop completat el procés de compra, es generarà un document nominatiu en el qual s’indiquen els títols adquirits, amb un codi numèric, amb la finalitat que el client el conservi en el seu dispositiu mòbil o se l’imprimeixi.
Aquest voucher no constitueix un títol vàlid per viatjar i s’ha de bescanviar per un títol de transport a les màquines de venda automàtica que hi ha a la xarxa de metro.
El client disposa del voucher per canviar-lo a les màquines expenedores de metro de manera gairebé immediata després de la compra.
La venda de la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur requereix una comprovació específica. Per aquest motiu, en aquest cas, poden passar fins a 48 hores entre el moment de la compra i el moment en què el client té disponible el voucher. -
T-mobilitat
El títol de transport es carrega a la targeta T-mobilitat (suport físic) o al mòbil (suport virtual). Aquest segon cas requereix la funcionalitat addicional de cartera electrònica.
El dret d’ús de la cartera electrònica per al suport virtual al mòbil requereix un pagament únic.
És responsabilitat de l’usuari del mòbil com a suport virtual de la T-mobilitat portar-lo carregat per poder validar el títol de viatge i mostrar la validació en cas d’inspecció.
Consulta més informació sobre la càrrega de títols de transport per a la T-mobilitat. -
Bitllet d’incidència bus
El bitllet incidència bus es pot adquirir, de manera exclusiva, a través de TMB Tickets i només en cas que la validadora T-mobilitat no emeti cap so ni llum en apropar-hi el suport T-mobilitat.
Feta la compra, es rep un correu electrònic amb un codi QR, que és el bitllet ja validat. També es pot descarregar en format pdf.
Consulta més informació sobre el funcionament del Bitllet incidència.
4.3. Procés de compra
TMB garanteix l’existència de tots els títols de transport que s’ofereixen a la plataforma.
La compra de qualsevol dels títols de transport no garanteix el seient.
Seguint el procés de compra establert, el client ha de realitzar diferents passos en funció del tipus de suport que vulgui adquirir: introducció de quantitats, dades personals i dades de pagament. El sistema de venda demanarà al client les dades necessàries per realitzar el tràmit de compra del títol de transport que vulgui adquirir.
Les dades sol·licitades seran les mínimes necessàries per poder fer la compra amb les mesures de seguretat i garanties requerides. En compliment de la normativa vigent, a la pàgina Política de protecció de dades personals, l’informem dels responsables i del tractament que farem de les seves dades, així com dels seus drets i la manera d’exercir-los.
4.4. Quantitat
Amb caràcter general, es pot adquirir un títol per compra.
En el cas de compra de títols magnètics amb recollida a les màquines expenedores de metro, es poden adquirir fins a un màxim de 5 unitats per compra només en el cas dels títols no personalitzats.
4.5. Pagament
El pagament es pot fer mitjançant les targetes de crèdit o dèbit VISA i MasterCard.
Per procedir al pagament, el client ha de seguir totes les instruccions que apareguin a la pantalla.
TMB garanteix al client la seguretat total de les seves transaccions: en la data de posada en funcionament de la plataforma de comerç electrònic disposa dels estàndards tecnològics més avançats quant a protocols i serveis de seguretat. El pagament es realitza de manera segura, seguint els protocols 3D Secure, que permeten identificar el comprador com a legítim titular del mètode de pagament que s’està utilitzant.
Així mateix, es fa constar que les dades bancàries no queden registrades en cap sistema informàtic de TMB i únicament es fan servir per fer el cobrament per part de l’entitat bancària.
La informació de la compra es conserva durant el termini mínim legal exigible. El client té dret a ser informat de les seves compres sempre que ho sol·liciti i no hagi transcorregut el termini esmentat.
4.6. Validesa dels títols
Els títols de transport tindran el règim de validesa que indiqui l'organisme que estableix les característiques de cada títol i que es pot consultar a Condicions d'ús dels bitllets.
4.7. Confirmació documental de la contractació efectuada
Un cop feta la compra, el canal de venda de TMB enviarà la informació següent al client mitjançant correu electrònic i amb constància al web TMB Tickets i a TMB App:
-
La justificació corresponent de la contractació feta (número d’operació).
-
De la mateixa manera, si el client no ha indicat que necessita una factura completa, se li enviarà automàticament una factura simplificada. La factura completa sempre es pot sol·licitar a posteriori des de l’historial de compra dins l’àrea d’usuari del web o TMB App. Tant si es tracta de factura completa o simplificada, la descàrrega del document està disponible en l’historial de compra dins l’àrea d’usuari del web o a TMB App.
-
En el cas de compra en línia de títols magnètics amb recollida a les màquines expenedores, el client també rebrà el voucher corresponent per bescanviar pel títol de transport. El voucher és un document nominatiu, en què consta el codi que cal introduir a la màquina expenedora i la data màxima de recollida per obtenir els títols de transport de validació magnètica adquirits en línia.
5. Formalització del contracte
El contracte es formalitza en el moment en què el client rep la confirmació de la contractació efectuada.
En cas que no es rebi la confirmació via correu electrònic per algun problema tècnic o de comunicacions, la confirmació de contractació i els detalls d'aquesta es poden consultar en l’historial de compra dins el perfil d’usuari de la web o l’app de TMB.
6. Dret de desistiment i cancel·lació de compra de títols de transport
6.1. Política de devolució de títols de transport
En general, qualsevol compra de títols de transport té dret a desistiment sempre que el títol no s’hagi validat i estigui dins el període marcat a la Política de devolució de títols de transport.
L’usuari pot sol·licitar el desistiment de la compra a través dels canals digitals de venda en línia dins del termini i amb les condicions establertes, sempre que conservi el compte JoTMBé que l'habilita a accedir-hi.
El desistiment és de la compra completa; no s’accepten desistiments parcials de compres. Així, si un usuari ha comprat un nombre de bitllets superior al que necessita, cal que desisteixi de tota la compra i que en faci una altra pel nombre de bitllets correcte.
Queden exclosos de devolució els suports físics (targetes) T-mobilitat i el pagament de la cartera electrònica T-mobilitat. Les targetes tenen 5 anys de garantia des del moment que es compren.
Si es compleixen les condicions, es retornarà al client l’import que hagi abonat.
En qualsevol cas, cal seguir les indicacions que apareixen en els canals digitals durant el procés de devolució.
TMB únicament ordenarà la devolució de l’import de les compres desistides mitjançant un abonament a la targeta de crèdit o de dèbit del pagador, dins el termini màxim de 30 dies hàbils des de la sol·licitud de cancel·lació.
En tot cas, TMB no es responsabilitza dels terminis ni de les condicions que, un cop ordenada la devolució, cada entitat bancària apliqui a cada client.
6.2. Període de devolució
Tots els títols integrats de l’ATM, així com el bitllet senzill de metro i el bitllet senzill aeroport, es poden retornar dins les 24 hores a partir del moment de la compra (tant si són títols magnètics com si són títols de la T-mobilitat). En les compres en línia, la devolució fa referència al voucher, en cas de títols magnètics, i a la recàrrega, en el cas de la T-mobilitat.
El bitllet senzill de bus validat amb targeta bancària no té dret a desistiment, ja que la compra i la validació es formalitzen al moment. Per a més informació, consulta les Condicions de compra i de validació del bitllet senzill de bus amb targeta bancària.
6.3. Devolució en línia
En el cas de les compres en línia, l’usuari pot processar la devolució des de la seva àrea d’usuari (accedint al seu compte JoTMBé), on hi ha disponibles les opcions en cada comanda feta dins l’historial de compra, sempre que les condicions de devolució es compleixin.
En cas de dubtes o problemes per fer-ne la devolució, els usuaris poden consultar o adreçar-se als nostres serveis d’atenció al client en línia.
7. Facturació i formes de pagament
En totes les compres que es facin mitjançant els canals digitals habilitats, es generarà una factura simplificada que s’enviarà al client per correu electrònic. Per als clients que necessitin disposar de factura de la compra feta, es fa constar que, d’acord amb el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, les factures simplificades es poden substituir per factures completes en un termini de 4 anys des de la data de meritació de les operacions (data d’operació a la factura simplificada), sempre que l'usuari conservi el compte JoTMBé que l'habilita a accedir als canals digitals.
Les factures s’han de sol·licitar a través dels canals digitals abans de la data límit que estableix el Reial decret. El règim fiscal indicat en el moment de la compra no pot ser modificat posteriorment.
8. Obligacions dels clients
És responsabilitat del client tenir cura del bitllet. TMB queda exonerada de qualsevol reclamació per pèrdua, robatori o furt del bitllet, del voucher, del suport T-mobilitat o del títol de transport. Així com del deteriorament del títol pel mal ús o la conservació inadequada per part del portador.
9. Exoneració de responsabilitat
TMB ofereix uns canals digitals per mitjà dels quals comercialitza serveis propis i de tercers i, conseqüentment, no es responsabilitza dels incompliments, danys o perjudicis que es puguin derivar d’aquests serveis de tercers, en relació amb els quals els clients han d’adreçar-se directament a les empreses que els presten.
10. Força major o cas fortuït
TMB no serà responsable per incompliments o danys i perjudicis ocasionats com a conseqüència de força major o de cas fortuït. S’entén per força major, amb caràcter enunciatiu i no limitatiu:
-
qualsevol succés impossible de preveure, o que, previst o previsible, sigui inevitable;
-
els errors en l’accés a l’aplicació mòbil TMB App o els diferents canals digitals de TMB;
-
la manca de subministrament elèctric o telefònic;
-
els danys produïts per tercers o per atacs al servidor del portal (virus) que afectin la qualitat dels serveis i que no siguin imputables ni a TMB ni a l’usuari;
-
els errors en la transmissió, la difusió, l’emmagatzematge o el lliurament a tercers dels productes i dels continguts del portal;
-
els problemes o errors en la recepció, l’obtenció o l’accés per part d’aquests tercers;
-
incendis;
-
inundacions o terratrèmols;
-
vagues o conflictes laborals o altres desordres socials que impedeixin el subministrament dels productes i, per tant, el compliment de les obligacions acceptades per TMB;
-
l’escassetat o poca disponibilitat de combustible o energia elèctrica;
-
accidents;
-
conflictes bèl·lics;
-
embargaments comercials o de qualsevol tipus;
-
bloqueig;
-
disturbis, o
-
qualsevol disposició governamental.
Els errors administratius o de gestió no es consideren casos de força major.
11. Llei aplicable i competència judicial
Aquestes condicions generals de compra s’interpretaran i es regiran de conformitat amb la legislació espanyola.
Es pot acudir, extrajudicialment, a la Junta Arbitral del Transport de la Generalitat de Catalunya, per a qualsevol controvèrsia, de caràcter mercantil i contingut econòmic, sorgida en relació amb l’acompliment dels contractes de transport terrestre i activitats auxiliars i complementàries.
Per a qualsevol qüestió litigiosa derivada de les condicions generals de compra, les parts se sotmeten a la competència dels jutjats i els tribunals de Barcelona (Espanya), sempre que per llei no s’estableixi un altre fur específic.
L’acceptació d’aquestes condicions generals de compra per part del client és una condició prèvia indispensable i obligatòria. El client declara, sota la seva responsabilitat, que s’ha llegit i que accepta aquestes condicions generals de compra.
En el cas de conflicte o d’interpretació contradictòria entre les versions en diferents idiomes d’aquestes condicions generals, prevaldran sobre la resta les redactades en llengua catalana.
Accés a la plataforma de resolució de conflictes en línia creada per la Comissió Europea.
Annex
Els grups i les característiques de cada grup de bitllets que es poden comprar són: voucher (compra digital de bitllet magnètic i recollida a màquines expenedores de les estacions de metro), bitllet d’incidència bus (completament digital) i T-mobilitat.
1. Voucher (bitllet magnètic de compra digital i recollida en màquines expenedores)
Un cop completat el procés de compra, es generarà un document nominatiu en el qual s’indiquen els títols adquirits, amb un codi numèric, amb la finalitat que el client el conservi en el seu dispositiu mòbil o se l’imprimeixi.
Aquest voucher no constitueix un títol vàlid per viatjar amb els mitjans de transport que s’ofereixen en aquesta plataforma. El voucher s’ha de canviar per un títol de transport a les màquines de venda automàtica que hi ha a la xarxa de metro.
El client disposa del voucher per canviar-lo a les màquines expenedores de metro de forma gairebé immediata després de la compra.
Aquest funcionament té una excepció: la compra de la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur. La venda de la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur requereix d’una comprovació específica. Per aquest motiu, entre el moment de la compra i el moment en què el client té disponible el voucher per canviar-lo per la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur poden passar fins a 48 hores. Per aquest motiu, no es permet comprar online la T-usual bonificada per a persones en situació d'atur quan falta poc per al canvi de tarifes.
Els vouchers tindran el règim de canvi i validesa següent:
Com a norma general, els vouchers adquirits es podran utilitzar per recollir els bitllets a les màquines de venda automàtica de la xarxa de metro fins al dia anterior al canvi de tarifes, que sol tenir lloc l’1 de gener. En tot cas, la data límit de recollida dels bitllets de cada voucher en concret es mostra a la pàgina de TMB Tickets i de TMB App on es detalla cada compra. Més enllà d'aquesta data, el voucher caducarà i no es podrà obtenir el bitllet o abonament adquirit.
En el cas de caducitat del voucher sense canviar pel títol de transport corresponent, l’usuari podrà sol·licitar la devolució del seu import sempre que no hagin passat més de 24 hores des del moment de la compra.
No es permetrà la devolució de la compra quan ja hagin passat 24 hores des que es va fer, i el voucher quedarà inactiu en el cas que hagi caducat.
2. Bitllet incidència bus
El bitllet incidència bus es pot adquirir, de manera exclusiva, a través de TMB Tickets i només en cas que la validadora T-mobilitat no emeti cap so ni llum en apropar-hi el suport T-mobilitat.
Rebràs un email amb un codi QR, que és el bitllet ja validat. També el podràs descarregar en format pdf en acabar la compra a TMB Tickets.
El bitllet incidència bus és vàlid fins al final del trajecte de la línia de bus on s’ha fet servir.
Per demanar el reemborsament de l’import abonat per cada bitllet incidència bus, cal que acudeixis als Punts TMB i presentis el suport i el títol T-mobilitat malmès.
El termini màxim per demanar aquest reemborsament són 15 dies naturals des del moment de la compra del bitllet incidència bus i se’t reemborsaran un màxim de 20 bitllets per cada suport i tràmit.
3. T-mobilitat
a. Suport físic
Rebràs el suport físic a l’adreça postal que facilitis en el termini màxim de 10 dies des de la compra.
No es pot fer devolució del suport físic.
En cas que el suport rebut sigui defectuós o mostri alguna dada incorrecta, se’n pot demanar el bescanvi als centres d’atenció presencial habilitats per a gestions T-mobilitat.
El suport té una garantia de 5 anys des del moment de la compra i no té data de caducitat.
b. Títol de transport
El títol de transport es carrega en el suport físic (targeta T-mobilitat) o en el suport virtual en mòbil.
Es pot sol·licitar la devolució de la compra del títol de transport T-mobilitat a través del formulari de presentació de queixes, reclamacions i suggeriments en el termini màxim de 24 hores des del moment de la compra; sempre que el títol no s'hagi validat ni un sol cop.
c. Cartera electrònica
El dret d’ús de la cartera electrònica per al suport virtual en mòbil requereix un pagament únic.
No es pot fer devolució del pagament per ús de la cartera electrònica.
L’ús de la cartera electrònica no té cap caducitat.
És responsabilitat de l’usuari del mòbil com a suport virtual de la T-mobilitat portar-lo carregat per poder validar el títol de viatge i mostrar la validació en cas d’inspecció.