Projectes d'innovació
Ens aliem amb la tecnologia més moderna de cada moment per millorar els serveis de transport, fer-los més fàcils d'utilitzar i protegir el medi ambient.
Consulta el nostre arxiu de notícies de temes d'innovació
Descobreix alguns dels projectes en què estem innovant:
Parades de bus intel·ligents

A finals de 2025 TMB va instal·lar parades intel·ligents a la xarxa de bus, un projecte llançat pel Barcelona Innova Lab Mobility. Aquesta tecnologia permet recollir dades en temps real per millorar el servei i l’experiència de l’usuari. A més, proporciona informació sobre el comportament dels passatgers, la presència d’ocupacions indegudes al carril bus i altres variables que afecten a les operacions del servei de la xarxa.
Les parades intel·ligents representen un pas endavant a la innovació i digitalització del transport públic a Barcelona. Amb més de 100 línies i 750.000 validacions diàries, la xarxa de bus és un dels pilars fonamentals de la mobilitat metropolitana.
La primera presa de contacte amb aquesta tecnologia es va dur a terme en una quinzena de parades repartides per la ciutat. El projecte es va presentar al congrés internacional Tomorrow Mobility World Congress i tindrà una durada de dotze mesos, durant els quals es recolliran i analitzaran dades per estudiar noves aplicacions i millorar la tecnologia aplicada a la xarxa.
Per a més informació consulta TMB Notícies.
Bus autònom 100% elèctric

Barcelona suma un nou protagonista per la mobilitat sostenible i innovadora: el bus autònom. Aquest vehicle és 100% elèctric, mesura 8 metres d’allargada i es caracteritza per la seva capacitat de circular sense intervenció humana gràcies a la seva tecnologia de conducció automatitzada de nivell 4.
L’autobús de la firma turca Karsan és un model anomenat Autonomous e-ATAK, té una capacitat de fins a 52 passatgers i està equipat amb el sistema d’automatització FLOWRIDE.IA de la campanya ADASTEC. El vehicle ofereix una autonomia de fins a 300 quilòmetres amb una sola càrrega gràcies a les seves bateries de liti d’alta eficiència. El seu disseny permet detectar tots els objectes al seu voltant, interpretar senyals de trànsit i controlar l’entorn urbà dintre d’una ruta predefinida.
La prova pilot d’aquest vehicle autònom es va fer a Montjuïc, on l’autobús va estar circulant durant deu dies. Tot i que la normativa local exigeix la presència d’un conductor a bord, el vehicle està completament preparat per conduir de manera autònoma. A més, el seu sistema incorpora monitorització remota i per satèl·lit per fer un seguiment constant del trajecte i les operacions del vehicle.
Per a més informació visita TMB Notícies.
Suport a l’accessibilitat en els nostres transports

Com a part del compromís amb l’accessibilitat universal, TMB ha desenvolupat eines tecnològiques de suport per a persones amb discapacitat: per exemple, el programa Sigthos, que facilita l’accés dels discapacitats auditius als centres d’atenció al ciutadà; l’avisador portàtil Avicus, que prevé els invidents de l’existència d’obres al metro, o els bucles d’inducció magnètica, disponibles a les audioguies del Barcelona Bus Turístic, per a persones amb audiòfon o implant coclear.
Un altre projecte destinat a millorar l’autonomia dels usuaris amb discapacitat visual és la implantació de les etiquetes intel·ligents NaviLens al metro i al bus. L’objectiu d’aquesta tecnologia és guiar de manera precisa els seus desplaçaments per la xarxa de transport públic, mitjançant la lectura que fa una aplicació mòbil d’aquestes etiquetes, que contenen un nou tipus de codis QR, anomenats ddTags.
A través de les Opcions de guiatge a la parada de bus de TMB App, quan una persona amb discapacitat visual vol accedir a un autobús, pot escollir la línia i la destinació a través del seu dispositiu mòbil, que detecta el primer autobús que estigui arribant a la parada on es trobi.
Més informació, a la secció Accessibilitat i mobilitat reduïda.
Les línies H16 i V15, les primeres íntegrament amb emissió zero

La línia H16 va ser primera de la ciutat reconvertida íntegrament a l'emissió zero l'any 2021. A principis de 2023 també es va reconvertir la línia V15. Els vehicles, a més d'estar preparats per a la càrrega ràpida en ruta, incorporen destacats avenços tecnològics i marquen el camí d'un salt endavant tant en a qualitat ambiental com pel que fa a la seguretat del transport públic urbà.
Els autobusos estan equipats amb un pantògraf plegable sobre el sostre que s'acobla als punts de recàrrega ràpida situats als exterms de la línia. Mitjançant el pantògraf, els vehicles són capaços de carregar, en el temps de regulació, l'energia suficient per fer el trajecte fins a la terminal de l'extrem contrari. La càrrega ràpida en ruta es combina amb la càrrega lenta durant les nits a la cotxera, on també s'ha instal·lat l'equipament corresponent. D'aquesta manera, s'assegura que aquests autobusos siguin autònoms i plenament operatius al llarg d'una jornada sense haver de dotar-los de les bateries voluminoses i pesants.
A més del soble sistema de càrrega, els autobusos incorporen destacades novetats tecnològiques orientades a la millora de la seguretat i la sostenibilitat:
- Substitució dels retrovisors per un sistema de càmeres intel·ligents que ajuden el conductor en la visió exterior; el Solaris afegeix sensors ultrasònics de proximitat a la part posterior.
- Sistema de visió perimetral de 270º per facilitar les maniobres a baixa velocitat.
- Rodes d’alumini, de menys pes, per reduir el consum, i de més durabilitat.
- A l’Irizar, passadís d’acordió translúcid que dóna lluminositat a una part habitualment opaca de l’interior.
- Al Solaris, llums automàtics i eixugavidres intel·ligents.
- Addicionalment, els vehicles seran equipats amb el sistema Mobileye.
Com tots els autobusos tenen les característiques de confort i accessibilitat següents:
- Quatre portes, per a l’entrada simultània per les dues de davant.
- Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra baix antilliscant.
- Polsadors d’obertura intel·ligent de portes.
- Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils, Wi-Fi ciutadà.
- Aire condicionat.
En termes de confort, la tracció elèctrica suposa, a més a més, que la marxa és silenciosa i progressiva.
Autobusos elèctrics d’emissió zero

Barcelona és una de les deu ciutats europees que va fer proves amb autobusos elèctrics en el marc del Projecte ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), finançat per la Unió Europea i coordinat per l’Associació Internacional de Transport Públic (UITP). L’objectiu de les proves era desenvolupar vehicles 100% elèctrics d’alta capacitat. A més de Barcelona, hi van participar ciutats com ara Londres, Glasgow, Estocolm, Münster, Bonn, Pilsen o Càller.
La participació de Barcelona en aquest projecte de recerca i desenvolupament va consistir a introduir al servei regular de TMB quatre autobusos elèctrics d’emissió zero amb dues tecnologies diferents. En concret, dos autobusos estàndard del model i2e d’Irizar, equipats amb bateries de càrrega nocturna, i dos Solaris Urbino 18e articulats, equipats amb bateries que es carreguen a la terminal durant el dia.
La primera fase de proves es va dur a terme el 2014 amb els autobusos i2e d’Irizar. El setembre del 2016 es van presentar l’estació de càrrega i els primers autobusos articulats elèctrics Solaris Urbino en proves, que van començar a circular amb passatge a la línia H16 el 30 de gener del 2017. La V15 es va electrificar per complet el 14 de març del 2023, de manera que a principis d’aquell any dues de les línies de més d’alta capacitat ja eren 100% elèctriques, amb un total de 88 vehicles.
Aquests vehicles articulats, propulsats per motors de 270 kW, donen servei durant tot el dia gràcies al sistema de càrrega de les bateries, que es reomplen per mitjà d’un pantògraf situat al sostre del vehicle, en una estació de la Zona Franca ubicada a pocs metres d’una de les terminals de la línia. En un interval d’entre 5 i 8 minuts es carrega fins al 80% de la bateria, i amb aquest temps n’hi ha prou perquè els autobusos puguin tornar a fer el recorregut.
Endesa va col·laborar en aquest projecte instal·lant i gestionant els punts de recàrrega, l’estudi dels quals permet dissenyar la infraestructura necessària per a l’electrificació de la flota d’autobusos de Barcelona, que preveu arribar a 100 vehicles l’any 2024.
La participació de TMB en les proves del projecte ZeEUS forma part de les polítiques mediambientals de TMB. Amb la incorporació de vehicles elèctrics a la flota d’autobusos, continuem avançant en la millora del medi ambient i en l’objectiu de tenir un transport públic totalment net.
El projecte ZeEUS es va tancar el 20 de març del 2018 després d’haver donar un fort impuls als autobusos 100% elèctrics. L’acte de cloenda es va celebrar a Brussel·les, on es van exposar els resultats de les diferents solucions d’autobusos d’emissió zero provades en ciutats europees, entre les quals hi ha Barcelona.
Per a més informació podeu consultar els articles sobre els busos elèctrics al web de notícies de TMB i el dossier del Projecte ZeEUS a Slideshare.
Projecte de càrrega de vehicles elèctrics

TMB és un dels 39 socis de 12 països diferents que participen en el projecte ASSURED, que fa referència a l’electrificació dels vehicles de transport urbà a través de solucions avançades de càrrega ràpida. L’objectiu principal del projecte és potenciar les flotes urbanes d’emissió zero mitjançant aquest sistema.
ASSURED és un projecte cofinançat per la Unió Europea, coordinat per la Universitat Lliure de Brussel·les i liderat per la Unió Internacional de Transport Públic (UITP). Entre els participants, hi ha autoritats i operadors de transport, fabricants de vehicles, proveïdors d’energia elèctrica i proveïdors d’infraestructures de càrrega, així com diverses associacions, empreses de consultoria i municipis.
Amb l’objectiu de beneficiar l’adopció de la tracció elèctrica d’emissió zero per part de les flotes de vehicles comercials i de passatgers, el projecte es basa en els eixos següents:
- Desenvolupament de solucions modulars de càrrega d’alta potència de nova generació (fins a 600 kW).
- Solucions interoperables i escalables de càrrega d’alta potència.
- Desenvolupament i prova de solucions eficients de càrrega sense fils de fins a 100 kW.
- Avaluació del cost, l’eficiència energètica i l’impacte de la xarxa elèctrica.
-
Prova de les solucions derivades d’ASSURED en 5 autobusos de transport públic, segons la definició TRL 7 en ciutats de la Unió Europea.
- Suport a organismes d’estandardització (per exemple, CEN-CENELEC, ISO i IEC).
- Protocol de proves estàndard de conformitat i interoperabilitat.
Dins del projecte, la UITP lidera les activitats vinculades a autobusos elèctrics i la coordinació amb els usuaris finals. Barcelona participa en la segona fase, juntament amb Osnabrück (Alemanya), en la comprovació de l’operabilitat entre autobusos i carregadors de marques diferents en operació real. Göteborg farà el mateix amb autobusos i camions i Eindhoven assajarà la càrrega intel·ligent per a una flota de gran volum.
Metro automàtic

L’automatització és la tendència de futur de les xarxes de metro, per seguretat, fiabilitat, flexibilitat i economia. I Barcelona té la línia 9/10, la línia sense conductor de referència a Europa, que inclou la tecnologia avançada de control i supervisió dels trens, l’arquitectura de les estacions i la gestió innovadora de l’operació. A més, hi ha la línia 11, una línia convencional que s’ha automatitzat.
Informa-te’n la secció Metro automàtic.
Programa d’estalvi energètic al metro

Des del juliol del 2014, l’estació de metro Passeig de Gràcia de la línia 3 es comporta com una petita ciutat intel·ligent. Al llarg del dia se supervisen factors com la temperatura, la humitat, les condicions climàtiques de l’exterior i el volum de passatgers. En funció d’aquestes dades, es modulen els subsistemes de l’estació com l’enllumenat, les escales mecàniques i la ventilació. El funcionament d’aquests sistemes està pensat perquè se’n redueixi el consum sense que l’usuari ho noti.
És una acció del projecte col·laboratiu europeu SEAM4US, cofinançat pel 7è Programa Marc (7PM) de la Unió Europea.
Si l’experiment obté resultats positius, està previst estudiar la possibilitat d’implantar-lo en altres estacions de la xarxa de metro, sempre que representi una inversió mínima. Aquest projecte s’emmarca en les polítiques mediambientals de TMB, que fem compatibles amb les necessitats del nostre servei.
Més informació al web TMB Notícies.
Centre de Control de Metro

És el cervell i el cor de la xarxa de metro; és des d’on es vetlla dia i nit per la regularitat i el bon funcionament de la xarxa, tant de les línies convencionals com de les automàtiques. Mitjançant sistemes de comunicació per ràdio i vídeo, i amb l’ajuda dels telecomandaments, es coordina la circulació dels trens, els equips de les estacions, l’energia i la ventilació, es resolen les incidències i es mantenen els usuaris informats.
Per a més informació, consulta el document El Centre de Control de Metro de Barcelona que trobaràs a continuació.
Canals i eines digitals per als viatgers

Aprofitem els avenços tecnològics per ajudar-te a guanyar temps i planificar els desplaçaments en bus i metro, tant si ets a les xarxes de metro i bus com si ets a casa o al carrer:
- Vull anar: és una eina interactiva que t’ajuda a moure’t i a planificar els teus viatges amb transport públic. Coneix com funciona Vull anar
- iBus Proper bus: aquesta eina d’informació en temps real fa servir la informació del sistema d’autobusos per calcular quants minuts falten perquè arribi el proper bus a la teva parada. Informació sobre l’iBus Proper bus.
- iMetro Proper metro: ofereix informació en temps real dels minuts i segons que falten perquè els dos propers metros en cada sentit de circulació arribin a l'estació seleccionada. Informació sobre l’iMetro Proper metro.
- TMB App: és una aplicació per a dispositius mòbils que t’ajuda a moure’t amb transport públic. Ofereix moltes possibilitats de personalització a partir del perfil d’usuari JoTMBé, i et permet comprar bitllets online d’una manera ràpida i còmoda. Informació sobre TMB App.
- Web TMB: ofereix com planificar recorreguts través d’eines com Vull anar, mostra les alteracions del servei, informa sobre els diferents bitllets i tarifes i permet fer tràmits d’atenció al client a través de diversos formularis. El lloc conté tota la informació necessària tant per als usuaris habituals com per als visitants de la ciutat, així com tota la informació corporativa de la companyia. Es pot consultar des de qualsevol dispositiu i és accessible.
- Xarxes socials: els usuaris de TMB poden seguir-nos a través dels diferents comptes a les xarxes socials, ja sigui per informar-se en temps real sobre el servei, per obtenir informació sobre el transport de la ciutat, per informar-se sobre les novetats la companyia o per interactuar amb nosaltres.
Pantalles informatives a la xarxa de bus

La xarxa de bus operada per TMB disposa de diferents sistemes d’informació que s’ofereixen in situ i en temps real als usuaris i contribueixen a millorar-ne l’experiència de viatge.
- Pantalles d’informació: les pantalles de les parades, també anomenades pantalles d’informació a l’usuari (PIU), indiquen el temps d’arribada dels diferents autobusos de les línies que hi tenen parada i també de possibles alteracions o altres informacions.
- Sistemes d’informació dins del vehicle: un cop a l’autobús, en funció del tipus de vehicle, els usuaris poden mantenir-se informats gràcies a les pantalles d’informació a l’usuari, que indiquen la pròxima parada i els enllaços disponibles amb altres línies d’autobús i de metro. Aquest sistema dóna la informació tant visualment com acústicament.
- Pals solars: els pals solars disposen d’un sistema energèticament autònom per oferir la informació de pas del proper bus mitjançant plaques solars.
Pantalles informatives a la xarxa de metro

La xarxa de metro operada per TMB disposa de diferents dispositius d’informació que contribueixen a millorar l’experiència de viatge als usuaris.
- Pantalles d’informació: la xarxa de metro compta amb sistemes d’informació al passatge mitjançant plafons lluminosos a les andanes, vestíbuls i accessos. Aquestes pantalles ofereixen el temps que falta per a l’arribada del pròxim metro i també possibles alteracions del servei o altres informacions.
- Sistemes d’informació: els usuaris poden mantenir-se informats a bord gràcies a les pantalles del sistema d’informació a l’usuari, que aporten informació visual i auditiva amb el nom de la propera parada i el recorregut de la línia amb els enllaços disponibles amb altres transports públics.
Publicitat dinàmica als túnels del metro

El metro de Barcelona exhibeix publicitat dinàmica visible des de l’interior dels trens. Els suports situats als túnels permeten la reproducció de vídeos curts de manera sincronitzada amb el pas dels combois.
Per fer possible la visualització de la publicitat, es fixa a la paret del túnel un conjunt de columnes de leds, amb una separació de 52 cm entre elles, que reprodueixen clips de deu segons de durada, de manera que, des de l’interior dels trens es perceben com una única pantalla de vídeo. Com al cinema, l’ull humà interpreta l’encadenament de fotogrames fixos com una sola imatge animada, amb la diferència que, al metro, el desplaçament de les persones dalt del tren substitueix el moviment de la pel·lícula.
Perquè la visualització sigui òptima, el vídeo que es reprodueix té una resolució d’alta definició i es refresca a una cadència de 30 fotogrames per segon. D’aquesta manera, el sistema ofereix una qualitat d’imatge i un encaix a la mida de la finestra superiors a les que proporcionen sistemes similars en altres xarxes.
El projecte es va iniciar al setembre de 2019 a la línia 5 entre les estacions Hospital Clínic i Diagonal. El març de 2020 es va inaugurar el segon suport a la línia 1 entre les estacions d’Espanya i Rocafort.







