L9 Sud
El 12 de febrer del 2016 es va posar en servei un nou tram de la línia 9 de metro, des de Zona Universitària fins a l’Aeroport de Barcelona-El Prat, amb la denominació L9 Sud. El tram entre Santa Coloma de Gramenet i la Sagrera va passar a denominar-se L9 Nord.
La L9 Sud passa pels municipis de Barcelona, l’Hospitalet i el Prat de Llobregat. El tram uneix la Zona Universitària amb la terminal 1 de l’Aeroport del Prat, i dóna servei a zones que fins al moment no disposaven de connexió amb transport públic ferroviari. El nou tram afegeix 20 km (19,6 km) a l’actual xarxa de metro i 15 noves parades, totes accessibles. Un trajecte que s’efectua en 32 minuts, amb una freqüència bàsica de 7 minuts entre els trens en dies feiners.
Parades de la L9 Sud: Zona Universitària, Collblanc, Torrassa, Can Tries/Gornal, Europa/Fira, Fira, Parc Logístic, Mercabarna, Les Moreres, El Prat Estació, Cèntric, Parc Nou, Mas Blau, Aeroport T2 i Aeroport T1.
Les estacions Camp Nou, La Ribera i Aeroport terminal de càrrega entraran en servei en fases posteriors.
Característiques especials
- Dimensions del tram: el nou tram de metro que ha entrat en servei té una dimensió sense precedents, ja que suposa una prolongació de 20 km, una llargada comparable a la de la línia 1.
- Més metro automàtic: en general, el projecte de metro automàtic L9/10 disposarà de 31 km i 27 estacions en funcionament. La xarxa de metro tindrà 122 km en total, el 25% dels quals de funcionament automàtic sense conductor.
- Metro a l'aeroport: amb la L9 Sud, el metro arriba fins a l'aeroport, una autèntica fita per al transport públic de Barcelona. També connecta zones de l'àrea metropolitana que no disposaven de metro fins ara, especialment àrees industrials i d'important activitat econòmica i social. D’aquesta manera s’aconsegueix una millor vertebració del territori metropolità.
- Repte d’infraestructures: de l’Aeroport a Europa Fira les estacions són convencionals, com les habituals al metro de Barcelona. De Can Tries/Gornal a Zona Universitària, en canvi, les estacions tenen el format característic de la L9, amb estructura en forma de pou i túnel de 12 m de diàmetre per on els trens circulen en dos nivells de via, amb una llosa intermèdia.
- Nous models de servei i informació: aquesta prolongació comporta l’estrena de nous models de servei i de gestió de metro, així com de nous sistemes d’informació al client més actius i dinàmics.