Projectes internacionals
TMB ofereix serveis de consultoria i aporta una visió global i coordinada de tots els aspectes necessaris per al bon funcionament d'una xarxa integrada de transport públic. El nostre equip està format per especialistes experimentats en l'operació i el manteniment d'una xarxa de primer nivell.
TMB Consulting té com a objectiu aportar tots els coneixements tècnics, comercials, administratius i de persones a altres xarxes de transport nacionals i internacionals per tal d'ajudar a consolidar nous projectes, així com a l'expansió mateixa d'aquestes companyies.
També oferim una línia d'assessoria de gran abast, gràcies a la qual qualsevol empresa de transport o qualsevol administració local pot accedir al saber, a l'experiència i a tot l'ofici d'un operador líder d'un sistema de transport.
Ampliació de l’L1 del metro de Santo Domingo (2022)
Transports Metropolitans de Barcelona va arribar el setembre del 2022 a Santo Domingo per a la supervisió de l’extensió de la línia 1 del metro de la capital de la República Dominicana. Aquesta col·laboració amb la multinacional d’enginyeria Ayesa consistia en l’execució d’aquest contracte adjudicat per OPRET (Oficina para el Rendimiento del Transporte), ens responsable del metro a Santo Domingo.
El projecte incloïa la supervisió dels diferents fronts d’obra i treballs de les instal·lacions electromecàniques, assegurament i control de qualitat i coordinació amb els contractistes.
La línia 1 de metro de Santo Domingo, que va començar a funcionar el 2009, travessa la ciutat de nord a sud en un recorregut de 15 quilòmetres. L’extensió busca ampliar aquest servei de transport amb una inversió total propera als 178 milions d’euros. Per això, es prolongaran les zones d’andanes a les estacions elevades i s’augmentarà la longitud dels trens en circulació.
Al voltant de 240.000 passatgers al dia fan servir aquest sistema format per dues línies amb una longitud de 48,5 quilòmetres i 30 estacions.
Assistència tècnica al nou metro automàtic de la regió de París (2022)
El desembre del 2021, TMB, juntament amb l’enginyeria SYSTRA, va guanyar un concurs de deu anys per assessorar en aspectes d’operació i manteniment de les futures línies de circumval·lació de la regió de París: les línies 15, 16, 17 i 18 del metro francès.
La Société du Grand Paris (SGP) pilota el projecte Grand Paris Express, que suposarà la construcció i posada en servei de 4 línies de metro de 200 quilòmetres nous i 68 estacions, totalment automàtic, a la regió parisenca. L’objectiu és que les noves línies es connectin amb les línies de metro ja existents, per apropar la perifèria i el centre i millorar la mobilitat global.
TMB acompanyarà l’SGP en la transferència i posada en servei comercial de les quatre línies coordinant les relacions amb els futurs operadors i mantenidors i, aprofitant la seva experiència. donarà suport en les tasques d’enginyeria d’operació i manteniment.
Projecte de mobilitat del Banc Mundial a São Paulo (2020 - actualitat)
TMB, en consorci amb altres empreses, participa en un projecte al Brasil impulsat pel Banc Mundial. L’objectiu és identificar i proposar l’aplicació de noves tecnologies al sistema de mobilitat de la ciutat de São Paulo, un repte important per la complexitat que suposa la mobilitat en aquesta ciutat i una oportunitat per adquirir noves experiències i coneixements lligats a noves tecnologies i al concepte de la mobilitat com un servei (mobility as a service).
La funció principal és aportar coneixement com a operador de bus, així com en altres aspectes de mobilitat global, com ara la tarifa integrada.
- Identificació de noves tecnologies lligades a big data i mobility as a service.
- Anàlisi del nou centre de control de bus que s'està projectant.
- Aplicació de les noves tecnologies identificades en les fases anteriors al centre de control de bus.
- Proposta de model de mobilitat global per a la ciutat de São Paulo aplicant totes aquestes dades i experiències.
Línia 1 del metro de Panamà (2008-actualitat)
Consorci format per Ayesa, Inelecra i FMB.
L’any 2008, el Govern de Panamà va constituir la Secretaria de Metros de Panamà, amb rang de ministeri, amb l’objectiu d’endegar la construcció de la primera línia de metro de la ciutat de Panamà.
Es van fer les licitacions oportunes i es va adjudicar la construcció de les obres de la línia 1 de metro a un consorci brasiler i espanyol (Oderbreig i FCC) i, en paral·lel, la construcció del material rodant (trens) a la companyia Alstom.
L’octubre del 2010, el consorci format per AYESA - INELECTRA - FMB va resultar adjudicatari del “project management” (el control i seguiment de les obres del metro) i l’assistència tècnica de la primera línia de metro de la ciutat de Panamà. L’adjudicació tenia una durada inicial de 3 anys, ampliable a 2 anys més.
Les responsabilitats dins del consorci són:
- AYESA s’encarrega de la supervisió de l’obra civil.
- Inelecta s’encarrega de la supervisió de la integració dels sistemes de senyalització i comunicació.
- TMB s’encarrega de la supervisió i preparació de l’operació de la línia nova i del material rodant:
- Supervisar, des de la visió de l’operador, els projectes de les obres de construcció.
- Assegurar la qualitat del material rodant que es lliura a Metro de Panamá.
- Preparació i ordenació de les instal·lacions, els processos i les persones.
La fiscalització de les obres incloïa una segona fase d’assistència tècnica, en què un equip de tres persones de TMB fa un seguiment constant tot assessorant Metro de Panamá sobre l’operació.
Línia 2 del metro de Panamà (2014-actualitat)
Consorci format per AYESA, Louis Berger Group i FMB.
El 10 de juliol del 2014 es va adjudicar la prestació “Servicios de gerencia del proyecto, coordinación de interfases y asistencia técnica para el proyecto de la línea 2 del metro de Panamá” al consorci format per AYESA, The Louis Berger Group i FMB. L’objecte i l’abast del contracte és molt semblant al de la línia 1: el “project management” i l’assistència a l’explotació d’una manera integral.
El contracte es va iniciar l’1 d’agost del 2014 i té una durada prevista de 58 mesos (fins al març del 2019), prorrogables per 2 anys.
Participació de FMB:
- Material mòbil.
- “Pool” d’especialistes per a supervisió de diferents especialitats.
- Experts en patis i tallers.
- Serveis generals.
- Operació.
Transport públic de la Comunitat de Béziers Méditerranée (2019-2029)
La xarxa de transport públic d’aquesta àrea urbana del sud de França, formada per 60 vehicles, presta servei a 125.000 habitants. El contracte té, com a data d’inici, l’1 de gener del 2019 i se’n preveu una durada de 10 anys.
Durant el procés de licitació, en què varen participar importants empreses europees, la proposta del tàndem Vectalia i TMB va destacar pel fet de plantejar una nova oferta de transport públic:
- Compromís en matèria de transició energètica, que inclou la compra de 33 autobusos de gas natural, basant-se en l’experiència de TMB en l’operació a una gran ciutat amb més de 400 vehicles que fan servir aquest combustible.
- Creació d’una imatge comercial nova que inclou un canvi d’identitat visual i la posada en marxa de nous sistemes d’informació i atenció al client, com una oficina comercial nova al centre de la ciutat, un punt d’informació als viatgers nou, un web nou, una botiga en línia i una aplicació mòbil amb la possibilitat de validar el bitllet a través del telèfon.
- Plantejament d’una estratègia econòmica que consisteix en una gamma de preus nova per reforçar la fidelització: un exercici de revisió de les tarifes que busca incrementar la fidelització dels clients i posa un interès especial en els col·lectius socials més desfavorits amb tarifes adaptades.
Amb aquesta oferta nova de mobilitat i de serveis integrats, es preveu un augment ambiciós de passatgers del 25% durant la vigència del contracte.
Des de l’any 2011, les activitats de Vectalia France es fan en col·laboració entre el grup espanyol Vectalia i TMB, operadors líders de referència en el mercat espanyol de transport de viatgers.
Assessoria per a l’operació del metro de Dublín (2017-2019)
El març del 2017, TII (Transport Infrastructure Ireland) va triar TMB com a Metro Operation Advisor per assessorar en la construcció i ampliació del metro de Dublín (MetroLink).
El projecte MetroLink és el desenvolupament d’un servei urbà nord-sud ferroviari que circularà a través del concorregut corredor de Swords a Sandyford i unirà punts d’interès com el City Center i l’aeroport de Dublín al llarg de 26 km. L’actual línia de tramvia Luas Green Line s’adaptarà a les característiques de metro estàndard, ja que hi ha estacions subterrànies i part del recorregut també ho és. Hi haurà un total de 25 estacions, 15 de les quals noves, i 3.000 espais Park&Ride addicionals. El temps de viatge previst d’extrem a extrem serà de 50 minuts i hi circularan 30 trens per hora en cada direcció.
Com a Advisor, TMB aporta, a TII, l’experiència i el coneixement en operació i manteniment participant en reunions tècniques regulars i informant directament el director de projecte de TII.
La inauguració de la línia està prevista per al 2026.
Més informació al web de MetroLink.
Transport de superfície d’Antíbol (França) - (2015-2019)
La societat formada per TMB i Vectalia (grup d’empreses de transport i serveis amb seu a Alacant) ha guanyat el concurs per operar el transport urbà i escolar amb autobusos a l’àrea urbana d’Antíbol. La xarxa que cal gestionar està integrada per 30 línies urbanes i 58 de transport escolar, a més del sistema de transport a demanda Icilà.
Gestió i operació del servei de transport urbà de Perpinyà (2011-2019)
TMB, juntament amb Vectalia, propietària de l’actual operadora CFT (Corporation Française de Transport), assumeix durant vuit anys l’operació del transport urbà a l’àrea metropolitana de Perpinyà.
L’aportació de TMB al grup adjudicatari és fonamentalment la seva experiència, com a operador d’una gran xarxa de transport intermodal, coneixement que es transferirà a la societat operadora CFT i, en concret, a les àrees específiques següents:
- Anàlisi i definició de les infraestructures necessàries —parades, prioritat semafòrica, accessibilitat— per a l’operació d’una xarxa de transports.
- Anàlisi i definició de les necessitats de material mòbil i dels tallers per mantenir-lo.
- Definició dels elements bàsics en l’operació, les línies d’alt nivell de servei, els continguts de la formació del personal operatiu, la selecció, etc.
- Definició i desenvolupament de la política de màrqueting, informació i comunicació al viatger, enquestes en origen/destinació, anàlisi i explotació de dades, etc.
És la primera vegada que TMB participa en l’operació d’una xarxa de transport públic fora de l’Estat espanyol. L’activitat internacional de l’empresa s’ha centrat, fins ara, en la consultoria.
Assistència tècnica a Subterráneos de Buenos Aires (2017-2018)
SBASE és una societat del Estado del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, propietària de tota la xarxa de subterranis de Buenos Aires i responsable de la seva operació. En cas de concessió, és l’òrgan de control i també planifica i executa les obres d’extensió de la xarxa.
L’any 2017, SBASE va contractar TMB per a l’assistència tècnica i procedir a la licitació de la concessió del servei d’operació i manteniment del metro en el context de concurs públic nacional i internacional.
TMB va participar en la definició de l’estratègia del plec, va proposar, concretar i consensuar els paràmetres d’avaluació de les ofertes, va promoure la concurrència, i va proposar les clàusules per aconseguir una operació segura, a més de la supervisió de la part econòmica que comporta cadascuna de les decisions.
El plec es va llançar el febrer del 2018. TMB participa, en l’àmbit d’aquest mateix projecte, en l’anàlisi de les ofertes rebudes i assessora el promotor SBASE en la decisió final de l’adjudicació, tant en la part tècnica com en l’econòmica.
Tramvia d’Orà, Argèlia (2010-2016)
Per a la primera línia del tramvia d’Orà, TMB, dins del consorci ENSITRANS (format per Metro de Lisboa, TMB, Sener i Fernoconsult), assisteix la propietària EMA en la revisió del projecte de material mòbil i la supervisió de la fabricació de 30 tramvies per a la primera línia de tramvia de la ciutat.
El model de trens són Alstom, model Citadis 302. TMB s’encarrega de fer el seguiment de la producció a fàbrica, de la recepció a Orà i de la marxa en blanc, així com de la certificació de la recepció del material mòbil per a la seva posada en servei i el període de garanties.
Greater Dhaka, Bangladesh (2014-2015)
TMB va prestar serveis de consultoria a ALG en l’assistència tècnica a la implantació del BRT entre Gazipur i l’aeroport de Dacca, en l’àmbit del disseny de terminals i estacions, tecnologia vehicular i tecnologia de centre de control i gestió de flota. El projecte també va consistir en l’actualització dels detalls de les rutes d’autobusos que operen, totalment o parcialment, al passadís que creua el corredor entre Gazipur i la terminal de tren de l’aeroport.
Metrobús de la ciutat de Panamà (2014-2015)
TMB està desenvolupant una assessoria especialitzada sobre el sistema Metrobús de l’àrea metropolitana de Panamà, que inclou la revisió i el diagnòstic de la concessió d’operació del sistema Metrobús. Dins d’aquesta assessoria especialitzada, s’hi estan treballant tres aspectes:
- L’avaluació de l’operació del sistema actual.
- El desenvolupament d’un reglament d’operacions, quadre d’indicadors, pla d’inspecció del servei i pla de retribució.
- Un pla de millora del servei.
Línies automàtiques 3 i 6 del metro de Santiago de Xile (2014-2015)
El 10 d’octubre del 2015, Metro de Santiago va adjudicar a TMB l’assessoria especialitzada en relació amb qüestions de disseny i desenvolupament de detall de l’organització i l’operació de les línies automàtiques 3 i 5 del metro de Santiago. Aquestes línies s’estan construint ara i tenen previst entrar en producció entre el 2017 i el 2019.
Aquest projecte inclou una proposta treballada, valorada i argumentada del model organitzatiu de gestió per a les línies 3 i 6 del metro de Santiago de Xile.
Línia 1 del tramvia de Saragossa (2014-2015)
TMB, juntament amb Ayesa i Sering, fa el seguiment del contracte entre la Sociedad de Economía Mixta Los Tranvías de Zaragoza i l’Administració, i desenvolupa les tasques següents:
- Anàlisi, revisió i proposta de millores dels diferents aspectes previstos en el Projecte d’explotació de la Sociedad de Economía Mixta Los Tranvías de Zaragoza.
- Assistència a l’Administració en el seguiment de la implantació del Projecte d’explotació.
- Suport en els processos de liquidació dels pagaments i en els càlculs dels ajustos del pagament per usuari i disponibilitat.
- Càlcul i seguiment dels indicadors de qualitat del servei.
- Assistència i supervisió del protocol de marxa en blanc (sense passatge).
Tren elèctric de càrrega de l’Equador (2014-2015)
TMB ha guanyat el concurs per dur a terme la fiscalització de l’estudi de prefactibilitat del tren elèctric de càrrega de l’Equador.
Aquesta fiscalització determinarà, en relació amb la prefactibilitat, l’existència de condicions d’oferta i demanda, solucions tècniques i esquemes econòmics i financers per a la implementació d’una xarxa fèrria elèctrica per al transport de càrrega, que integri els centres de producció actuals i futurs de l’Equador amb els ports de l’oceà Pacífic i les connexions frontereres amb el Perú i Colòmbia.
Addicionalment, s’avaluaran dues alternatives fèrries que complementaran l’estudi proposat:
- El tren de passatgers entre Quito i Guayaquil, atesa l’elevada densitat poblacional d’aquestes dues ciutats i la seva intensa intermobilitat.
- El tren de càrrega miner que transportarà la producció minera des de les províncies de Morona Santiago i Zamora Chinchipe cap a Puerto Bolívar (a la província d’El Oro).
Metro d’Alger (2010-2015)
ENSITRANS, consorci del qual forma part TMB, va guanyar el concurs per fer el “project management” (fiscalització) de l’ampliació del metro de la capital algeriana. El programa d’extensió del metro d’Alger preveu la construcció de 7 km més de xarxa, amb un total de sis estacions noves, una actuació que suposa una inversió de cap a 3.500 milions d’euros. El projecte se centra en les tasques de control i anàlisi de la construcció de les instal·lacions del metro algerià.
Autobusos de GNC a Astanà, Kazakhstan (2014)
TMB va donar assistència tècnica a l’enginyeria TIPSA per al disseny d’una cotxera per a 120 autobusos de gas natural comprimit (GNC) a la ciutat d’Astanà. La cotxera formava part de les infraestructures d’un BRT que uniria el centre de la ciutat amb l’Expo del 2017 que s’hi va celebrar, i acabaria a l’aeroport internacional d’Astanà.
Les tasques d’assessoria es van centrar en la definició dels diferents àmbits necessaris per a l’operació d’una cotxera d’autobusos, dels fluxos de moviments de vehicles i dels requeriments per al taller i per aparcar-hi els vehicles.
Auditoria a Subterráneos de Buenos Aires (2012)
TMB, juntament amb ATJ Consultores, va dur a terme l’auditoria tècnica de la xarxa de transport subterrani de la ciutat de Buenos Aires. Es va prestar assistència tècnica especialitzada per tal fer una auditoria tècnica de les instal·lacions i del material rodant de les línies A, B, C, D, E i Premetro de la xarxa de transport subterrani de la ciutat per determinar les condicions de seguretat existents, l’estat del manteniment i la seguretat operativa.
Primera línia de metro de Bogotà (2009-2011)
TMB va formar part del grup que va guanyar el concurs per dissenyar i fer els estudis previs de la primera línia de metro de Bogotà.
El consorci espanyol d’empreses, del qual va formar part TMB, va resultar escollit per dissenyar la primera línia de metro de la capital de Colòmbia, Bogotà, un projecte amb una inversió de més de 6,5 milions d’euros.
El consorci, on, a més de TMB hi havia les firmes SENER, Advanced Logistics Group (ALG), Incoplan Colombia, Santander Investment, Valores Colombia i Garrigues Abogados y Asesores Tributarios, va competir amb 56 consorcis més formats per 220 empreses nacionals i estrangeres per desenvolupar el disseny conceptual i operacional del servei, amb un sistema integrat de transport públic, ja que es va haver de complementar amb el tren de rodalies i el TransMilenio, un servei d’autobusos articulats operatiu des de l’any 2000. De la mateixa manera, TMB i la resta d’integrants del consorci van elaborar l’estructuració legal i financera, i van encarregar-se de la consultoria d’aquesta primera línia de metro.
Metro de Sevilla (2007-2010)
TMB va donar assistència tècnica a la Junta d’Andalusia per al control de l’explotació de la primera línia de metro de la ciutat. La línia 1 és un ferrocarril metropolità amb característiques de metro lleuger. El seu traçat, de 18 quilòmetres de longitud, és subterrani en el 60% del recorregut, amb alguns trams en superfície, mitjançant una plataforma exclusiva o segregada, amb un total de 22 estacions. Els treballs de construcció es van establir en dues fases: la primera va consistir en la recopilació i l’anàlisi de dades per redissenyar el projecte d’explotació, i la segona va consistir en el control i la supervisió del projecte.