Com es fa servir la NXB
Els colors, la combinació de lletra i número per identificar cada línia, el disseny dels vehicles, les àrees d'intercanvi, la senyalització de les parades... tot està pensat perquè els usuaris es familiaritzin ràpidament amb la nova xarxa de bus.
En les pàgines següents, detallem una a una les instruccions bàsiques per utilitzar-la sense embolics.
Com identifico les línies?

El nom de les línies de la nova xarxa de bus no és aleatori, sinó que segueix un criteri que en facilita la identificació i la ubicació al plànol.
Les línies que comencen per H circulen en direcció Llobregat-Besòs. Els números parells del nom indiquen si són més properes a la muntanya (números més baixos) o al mar (números més alts). Així, la H10 està més a prop del mar que la H8.
Les línies que comencen per V circulen en direcció mar-muntanya. Els números imparells del nom indiquen si són més properes al Llobregat (V3) o al Besòs (V27).
Les línies que comencen per D tenen un recorregut diagonal i fan servir els números 20, 40 i 50. Per exemple, la D20 connecta el passeig Marítim amb el carrer d’Ernest Lluch.
El color de les línies també permet identificar el trajecte: verd, a les línies mar-muntanya; blau, a les línies Llobregat-Besòs, i lila, a les línies diagonals.
Com identifico els vehicles?

Els autobusos de les línies de la nova xarxa de bus mostren la nova denominació als indicatius frontals, amb la lletra que correspongui (V, H o D) i el número corresponent a la línia.
Al principi, alguns d’aquests autobusos tenien una imatge exterior diferenciada de la resta de línies convencionals inspirada en la retícula dels carrers de l’Eixample. Actualment, aquests vehicles ja estan integrats a la xarxa de transport sense cap més distinció.
Com interpreto la senyalització de les parades?

Les parades estan senyalitzades amb una imatge diferenciada i tenen denominacions representatives de l’entorn perquè sigui fàcil orientar-se. En cas de connectar amb altres sistemes de transport, el nom de la parada és el mateix (Metro Alfons X, Maria Cristina, etc.).
A les parades, el recorregut de les línies es mostra mitjançant termòmetres seqüencials semblants als de la xarxa de metro, amb les àrees d’intercanvi ressaltades.
Les parades més freqüentades tenen pantalles d’informació, inserides a la marquesina o al pal solar, amb el temps previst d’arribada dels pròxims autobusos i amb els avisos del servei.
Algunes parades (a la primera fase, les d’Espanya i Universitat de la H12) tenen unes pantalles tàctils de gran format en què es pot planificar el viatge, a més de buscar informació del servei en temps real.
Les àrees d’intercanvi tenen senyalització i informació suplementària per orientar els passatgers.
Com funcionen les àrees d’intercanvi?

Una àrea d’intercanvi és una zona urbana on es creuen dues o més línies de la nova xarxa en tots dos sentits i on s’han ubicat les parades, prou pròximes les unes de les altres com per facilitar el desplaçament a peu dels usuaris i permetre’ls, així, canviar de línia i continuar el seu recorregut, si el seu trajecte els ho requereix.
Les àrees d’intercanvi tenen la mateixa lògica que les estacions d’enllaç dels metros: cada línia té dos sentits de la marxa, per tant, en baixar d’un autobús, cal que busquis la parada de la línia amb la qual vols fer transbordament, tenint-ne en compte la destinació final. Hi ha senyalització tant a les marquesines de les parades com al terra dels trajectes entre parades.
A la part superior del vidre de la marquesina, s’hi indica la direcció que has de seguir i el nom del carrer on són les parades dels dos sentits de la línia o línies amb les quals es pot enllaçar. També s’hi pot trobar un plànol de l’àrea d’intercanvi on es dibuixa la ubicació de les parades i els camins per arribar-hi. Mentre fas el transbordament, trobaràs indicacions que et confirmen que vas en el sentit correcte, com ara el cercle amb el número de la línia i la destinació i la fletxa que marca el camí que cal seguir.
Com planifico el meu recorregut?

Disposes de diferents opcions per planificar el teu recorregut:
- Busca una parada amb marquesina; podràs consultar-hi el plànol de la xarxa de bus i, si és una parada de la nova xarxa, també hi trobaràs el plànol diferenciat amb les línies noves.
- Si fas servir dispositius mòbils, informa-te’n i planifica’t amb l’aplicació TMB App o amb el nostre web. Tant a l’aplicació com al web, hi trobaràs les eines Vull anar i iBus Proper bus.
- Accedeix a la informació de servei de la xarxa de bus i consulta els recorreguts de les línies, els horaris i el plànol general de la xarxa de bus.
- Si tens dubtes, a Twitter tens un servei d’informació i atenció a través del compte @TMBinfo, de dilluns a divendres feiners de 7 a 20 h (amb les etiquetes #metrobcn i #busbcn). També pots fer les teves consultes mitjançant el formulari; en rebràs les respostes a l’adreça de correu electrònic que ens indiquis.
Com viatjo en bus biarticulat?

Un autobús biarticulat és un vehicle de 24 metres de llarg, amb dues articulacions, 40 seients i capacitat per a 164 persones. Disposa de 4 portes elèctriques i té la cabina del conductor separada físicament de l’espai destinat al passatge.
Aquests vehicles, de tipus híbrid, tenen un motor dièsel que genera electricitat durant la marxa i carrega les bateries. Aquest sistema té un nivell de consum i d’emissions baix, unes qualitats mediambientals a les quals cal sumar la millora del confort i l’augment de la capacitat de la línia.
Els biarticulats, de moment, circulen a la línia H12, que recorre tot l’eix de la Gran Via.
Pujar i baixar del bus biarticulat
Per pujar-hi pots fer servir qualsevol de les dues portes davanteres del bus biarticulat; per baixar-ne pots fer servir una de les dues portes posteriors. Com passa amb la resta dels autobusos, cal demanar parada amb antelació i, un cop s’hagi aturat el bus, has d’accionar l’obertura de la porta pressionant el polsador. Les portes es tornen a tancar cinc segons després del pas del darrer usuari; el tancament s’avisa amb senyals acústics i lluminosos.
Accessibilitat
Els busos biarticulats també són accessibles. Com la resta de la flota, aquests vehicles ofereixen mesures per a persones amb necessitats especials, com ara plataforma baixa, rampa i sistema d’infoaccessibilitat per a invidents.
Si viatges en cadira de rodes o amb cotxet de bessons has de pujar i baixar per la primera porta, que és la que desplega la rampa. A bord trobaràs dos espais preparats per acollir les cadires i els cotxets. Recorda que l’ús del cinturó és obligatori per a les cadires de rodes i recomanat per als cotxets.
Seguretat
En cas d’emergència, disposes d’un sistema d’interfonia per comunicar-te amb el conductor. Un sistema de videocàmeres li permet supervisar l’espai interior del vehicle i li facilita les maniobres. De la mateixa manera, el conductor disposa d’un sistema de megafonia per comunicar-se amb el passatge.
Si necessites informació o atenció:
- A bord trobaràs pantalles amb informació sobre el recorregut de la línia, les parades següents i els enllaços amb metro i altres línies de bus. El canal MouTV, alhora, et mantindrà informat amb l’actualitat del servei i altres notícies.
- Si fas servir dispositius mòbils, informa-te’n i planifica’t amb l’aplicació TMB App o amb el nostre web. Tant a l’aplicació com al web, hi trobaràs les eines Vull anar i iBus Proper bus.
- A Twitter tens un servei d’informació i atenció a través del compte @TMBinfo, de dilluns a divendres feiners de 7 a 20 h (amb les etiquetes #metrobcn i #busbcn). També pots fer les teves consultes mitjançant el formulari; en rebràs les respostes a l’adreça de correu electrònic que ens indiquis.
Vídeo informatiu
Com viatjo en bus articulat de quatre portes?
Tots els autobusos que s’estan incorporant a la flota de TMB des del 2016 estan equipats amb quatre portes dobles lliscants, accionades elèctricament. De les quatre portes, dues són d’entrada al davant i tres de sortida al darrere, per escurçar el temps de parada.
Pujar i baixar del bus articulat de quatre portes
Per pujar-hi pots fer servir qualsevol de les dues portes davanteres del bus articulat; per baixar-ne pots fer servir una de les tres portes posteriors. És a dir, que la segona porta es pot fer servir tant per pujar com per baixar.
A l’hora de baixar i pujar, el conductor obre la porta davantera i autoritza l’obertura de les altres tres. Si no s’han fet servir, les portes continuen tancades. Per això, si optes per pujar per la segona porta pot ser que necessitis prémer el botó verd per obrir-la i accedir al vehicle.
Per baixar, com passa amb la resta d’autobusos, cal demanar parada amb antelació i, un cop s’hagi aturat el bus, els polsadors s’il·luminen de color verd i només cal pitjar-los per obrir les portes de baixada. Les portes es tornen a tancar cinc segons després del pas del darrer usuari; el tancament avisa amb senyals acústics i lluminosos.
Accessibilitat
Els busos articulats de quatre portes també són accessibles. Com la resta de la flota, aquests vehicles ofereixen mesures per a persones amb necessitats especials, com ara plataforma baixa, rampa i sistema d’infoaccessibilitat per a invidents.
Si viatges en cadira de rodes o amb cotxet de bessons has de pujar i baixar per la segona porta, que és la que desplega la rampa. A bord trobaràs espais preparats per acollir les cadires i els cotxets. Recorda que l’ús del cinturó és obligatori per a les cadires de rodes i recomanat per als cotxets.
Per al col·lectiu d’invidents, n’hi ha prou amb prémer el botó de la porta per baixar, ja que aquesta memoritza l’obertura i encén la indicació de “parada sol·licitada”. A més, s’hi han introduït avisos de tancament.
Validar el bitllet de transport
Trobaràs validadores en entrar per les dues portes davanteres, per on accediràs al vehicle. Si no portes el bitllet de transport i has de comprar un bitllet senzill, cal que entris per la primera porta i t’adrecis al conductor. Recorda que a les distribuïdores de la xarxa de metro també pots obtenir bitllets senzills (vàlids tant al metro com al bus) i que també disposes de distribuïdores en algunes parades de la xarxa de bus.
Com em poden ajudar els informadors?

Durant els primers dies de funcionament de les noves línies, disposes del suport informatiu d’un equip de més de dos-cents cinquanta informadors. Davant de les novetats pel que fa a recorreguts, parades i números de línia, t’hi pots adreçar per fer preguntes i demanar-los consell abans d’agafar l’autobús que et portarà a la teva destinació.
La missió d’aquest personal és conèixer a fons les característiques de la nova xarxa de bus i saber-les explicar als usuaris. Aquests equips també tenen com a missió repartir els prospectes explicatius, tant els genèrics de tota la nova xarxa com els concrets de cadascuna de les noves línies.
Com els identifico?
Els informadors de la nova xarxa de bus van equipats amb armilles vermelles fàcils de reconèixer i gorres del mateix color.
On els puc trobar?
Els informadors es troben distribuïts en diferents punts de la ciutat, principalment en parades noves i en determinades parades de les àrees d’intercanvi. Els dies previs a la implantació de les noves línies també informen a les parades de les línies que han estat objecte d’alguna modificació o substitució. Estan organitzats en torns de matí i de tarda.
Les persones que fan tasques d’informació a peu de carrer són un element central de la campanya informativa, que implica la col·locació de banderoles, la distribució de cartells en porteries i marquesines, el repartiment de fullets, i l’emissió de peces i missatges informatius a través d’altres canals com ara pàgines web, MouTV i les xarxes socials.