Plànol del recorregut de la L9 Sud Ascensor a l'exterior de l'estació Aeroport T2 Vestíbul de l'estació Europa/Fira Andana de l'estació Mas Blau

El 12 de febrer del 2016 es va posar en servei un nou tram de la línia 9 de metro, des de Zona Universitària fins a l’Aeroport de Barcelona-El Prat, amb la denominació L9 Sud. El tram entre Santa Coloma de Gramenet i la Sagrera va passar a denominar-se L9 Nord.

La L9 Sud passa pels municipis de Barcelona, l’Hospitalet i el Prat de Llobregat. El tram uneix la Zona Universitària amb la terminal 1 de l’Aeroport del Prat, i dóna servei a zones que fins al moment no disposaven de connexió amb transport públic ferroviari. El nou tram afegeix 20 km (19,6 km) a l’actual xarxa de metro i 15 noves parades, totes accessibles. Un trajecte que s’efectua en 32 minuts, amb una freqüència bàsica de 7 minuts entre els trens en dies feiners.

Parades de la L9 Sud: Zona Universitària, Collblanc, Torrassa, Can Tries/Gornal, Europa/Fira, Fira, Parc Logístic, Mercabarna, Les Moreres, El Prat Estació, Cèntric, Parc Nou, Mas Blau, Aeroport T2 i Aeroport T1.

Les estacions Camp Nou, La Ribera i Aeroport terminal de càrrega entraran en servei en fases posteriors.

Com funciona la L9 Sud

Característiques especials

  • Dimensions del tram: el nou tram de metro que ha entrat en servei té una dimensió sense precedents, ja que suposa una prolongació de 20 km, una llargada comparable a la de la línia 1.
  • Més metro automàtic: en general, el projecte de metro automàtic L9/10 disposarà de 31 km i 27 estacions en funcionament. La xarxa de metro tindrà 122 km en total,  el 25% dels quals de funcionament automàtic sense conductor.
  • Metro a l'aeroport: amb la L9 Sud, el metro arriba fins a l'aeroport, una autèntica fita per al transport públic de Barcelona. També connecta zones de l'àrea metropolitana que no disposaven de metro fins ara, especialment àrees industrials i d'important activitat econòmica i social. D’aquesta manera s’aconsegueix una millor vertebració del territori metropolità.
  • Repte d’infraestructures: de l’Aeroport a Europa Fira les estacions són convencionals, com les habituals al metro de Barcelona. De Can Tries/Gornal a Zona Universitària, en canvi, les estacions tenen el format característic de la L9, amb estructura en forma de pou i túnel de 12 m de diàmetre per on els trens circulen en dos nivells de via, amb una llosa intermèdia.
  • Nous models de servei i informació: aquesta prolongació comporta l’estrena de nous models de servei i de gestió de metro, així com de nous sistemes d’informació al client més actius i dinàmics.

Fase de proves

Durant la fase de proves abans de l'estrena de la línia es van comprovar aspectes com ara les instal·lacions elèctriques i de seguretat, les estacions, la ventilació, l'energia, les comunicacions i les portes automàtiques. En total es van desenvolupar fins a 3.700 protocols al llarg de diversos mesos. A les proves també es van incorporar els trens (14 unitats) que donen servei a la línia. Finalment, es va portar a terme la fase de simulació del funcionament del servei amb i sense passatgers.

Inauguració

La posada en marxa de la línia va tenir lloc després d’un acte d'obertura Obre la pàgina en una finestra nova , durant el qual els veïns va ser obsequiats amb un bitllet inaugural per fer el primer trajecte del nou metro.

Vídeos de la L9 Sud

Vídeo sobre les estacions de la nova L9 Sud al canal de TMB a YouTube Obre la pàgina en una finestra nova

Vídeo informatiu sobre el nou tram de la nova L9 Sud al canal de TMB a YouTube Obre la pàgina en una finestra nova

Vídeo sobre el servei de metro a la nova L9 Sud Obre la pàgina en una finestra nova

Vídeo de les proves de la L9 Sud amb passatge Obre la pàgina en una finestra nova.